sobota, 10 października 2015

Przykładowy jadłospis w ciąży

Witajcie,

Wczoraj opowiadałam Wam co należy jeść w ciąży, a czego warto unikać. Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam na swoim przykładzie jadłospis dla kobiety w II trymestrze ciąży. Na samym początku powinnyśmy dowiedzieć się ile tak na prawdę należy jeść i kiedy powiedzieć stop. W I trymestrze ciąży powinnyśmy spożywać o 150 kcal więcej niż dotychczas, a w II i III trymestrze należy zwiększyć ilość spożywanych kalorii o 200kcal niż w I trymsetrze. Jak stwierdzić ile kalorii powinnyśmy jeść dotychczas? Wiadomo, że zależy to od wielu czynników takich jak wzrost, wiek, obecna masa ciała, dotychczasowy sposób odżywiania, samopoczucie i inne. Ja to określiłam sobie za pomocą kalkulatora, których jest mnóstwo w Internecie (np. kliknij tutaj) Wcale nie chodzi mi tutaj o to, aby siedzieć i skrupulatnie liczyć kalorie. Chciałam Wam jedynie na moim przykładzie pokazać jaka ilość jedzenia jest prawidłowa, aby dostarczyć wszelkich niezbędnych składników dziecku, a aby nadmiernie nie przytyć.
Przy pomocy kalkulatora obliczyłam, że z moim wzrostem i wagą (sprzed ciąży) powinnam jeść ok 1700kcal. W tym momencie jestem w II trymestrze ciąży, więc moje zapotrzebowanie wzrasta o 350kcal. Moja wartość wyjściowa wynosi więc ok 2050kcal.
Skorzystałam również z kalkulatora wagi w ciąży (np. kliknij tutaj) i sprawdziłam ile maksymalnie powinnam przytyć w ciąży, aby była to norma. Dla mnie waga minimalna, którą powinnam osiągnąć to +11,5 kg a waga maksymalna to +16kg. W tym momencie jestem w 20 tygodniu ciąży i osiągnęłam wagę + 4,5 kg. Myślę, że jest to jak najbardziej prawidłowe.
Powiecie: ,,Ok 2050 kcal... Ale ile to właściwie jest?". Właśnie dlatego postanowiłam przygotować Wam zdjęcia mojego jednodniowego jadłospisu i pokazać ile kalorii ma każdy z posiłków. Być może na moim przykładzie przekonacie się czy nie jecie prawidłową ilość jedzenia. :) Oczywiście, żeby nie było zdarza mi się w niektóre dni bardziej poszaleć ;)


Śniadanie


- 2 chrupkie pieczywa wasa z chudą szynką z kurczaka
- 2 jajka w koszulkach
- sałatka z pomidora i ogórka kiszonego
- kawa zbożowa z mlekiem
Suma kalorii: ok 360 kcal

Przekąska I
  

- sok jednodniowy grejpfrutowy


- 2 czekoladki kinder
Suma kalorii ok 260 kcal

Obiad


 -2 duże ziemniaki z koperkiem
- 2 duszone roladki z kurczaka z fetą i bazylią ok 170g
- sałatka wiosenna (sałata, jajko, rzodkiewka, ogórek, pomidor i sos koktajlowy)
Suma kalorii: ok 650 kcal

Przekąska II


- sałatka z dużego banana i dużego jabłka posypana cynamonem


- jogurt gratka 

Suma kalorii: ok 290 kcal

Kolacja


- kromka chleba z masłem, żółtym serem i rzodkiewką
- kromka chleba z białym twarogiem posypana ksylitolem
- herbata owocowa
Suma kalorii: ok 400kcal

Suma kalorii zjedzonych w ciągu dnia : 1960 kcal


Chciałam jeszcze na końcu dodać, że nie jestem dietetykiem, ale jak w poprzednim poście wspominałam od 10 lat interesuję się zdrowym sposobem odżywiania- stąd moja wiedza na ten temat. :)
Mam nadzieję, że spodobał się Wam mój jadłospis i dzięki obliczonym przeze mnie kaloriom będziecie mogły stwierdzić czy jecie odpowiednią ilość jedzenia :)

Pozdrawiam,
Marysia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz